VerbalIntelligence VerbalIntelligence .

VerbalIntelligence

افراد لجباز چه ويژگي هايي دارند؟

خصوصيات افراد لجباز چيزي نيست كه كسي از آن غافل باشد. تقريباً همه ما در زندگي خود با افرادي برخورد كرده ايم كه سرسختانه و تك سرانه رفتار كرده اند. اين افراد در هنگام بحث، حرف هاي خودشان را مي زنند. آنها بيش از حد به خود افتخار مي كنند و به هر حال مي خواهند نظر خود را به ديگران تحميل كنند. دليل لجبازي چيست و چرا برخي افراد، لجبازي مي كنند؟ آيا آنها از آن لذت مي برند؟ چگونه با آنها رفتار كنيم؟ اينها سوالاتي هستند كه در حوزه خصوصيات اخلاقي افراد لجباز وجود دارد. به صورت كلي، اين افراد در اثر كمبود اعتماد به نفس اقدام به لجبازي مي كنند. براي اينكه با اين مشكل و دلايل آن آشنا شويد تا انتهاي مطلب با ما همراه باشيد.

ويژگي هاي افراد لجباز

روانشناسان دلايل زيادي براي لجبازي افراد از جمله زنان، مردان، كودكان و ... ذكر مي كنند؛ اما از نظر آنها مهمترين عامل لجبازي عدم توجه است.
بسياري از مردم سعي مي كنند با سرسختي و پشتكار خود را ثابت كنند زيرا فكر مي كنند ديگران آنها را دست كم مي گيرند يا به آنها توجه نمي كنند. در واقع انگار چيزي از درون آنها را مجبور كرده است كه به قول خود عمل كنند. برخي افراد بيش از حد مغرور هستند. انگار اگر دوبار حرف مي زدند غرورش خرد مي شد. بنابراين براي حفظ غرور خود بايد بر گفتار و عمل خود پافشاري كنند.

برخي از افراد به دليل اينكه در خانواده بسيار امر و نهي شده اند، لجباز مي شوند. اين افراد شخصيت خود را بيش از حد خرد شده مي بينند. پس براي حفظ آنچه بر سرشان آمده است، حرف هيچكس را نمي پذيرند زيرا فكر مي كنند با پذيرفتن سخنان ديگران بايد مدام تحت تسلط آنان باشند.

عدم انعطاف پذيري

افراد لجباز برنامه هاي خاصي براي زندگي خود يا روزانه خود دارند و اگر در اين بين شخصي برنامه هاي آنها را به هم بزند يا برنامه جديدي پيش بيايد، عصباني مي شوند، مقاومت كرده و حتي ممكن است عصباني شوند زيرا طرف مقابل به طور اتفاقي برنامه اي اضافه كرده است. در واقع افراد لجباز انعطاف پذير نبوده و در صورت لزوم نمي توانند برنامه هاي خود را تغيير دهند.

آنها هميشه فكر مي كنند كه حق با آنهاست

افراد لجباز هميشه يا اغلب فكر مي كنند كه حق با آنهاست، مهم نيست با چه كسي صحبت مي كنند. با وجود اينكه با رئيس خود صحبت مي كنند، اشتباهات خود را نمي پذيرند و حق دارند. به همين دليل، آنها فاقد توانايي درك و همدلي در ارتباطات هستند.

در يك رابطه عاطفي بايد بر روي همه چيز مديريت داشته باشند

افراد لجباز و يك طرفه بايد در يك رابطه عاطفي از همه چيز آگاه باشند، طرف مقابل در كجا قرار مي گيرد؟ چرا آن را در مجلل ترين رستوران قرار نمي دهيد؟ چرا اين زمان تعيين شده است؟ و همه چيز بايد تحت كنترل خودشان باشد، يعني گاهي خودشان به راحتي محل ملاقات را عوض مي كنند.

براي اطلاع از نحوه شركت در دوره آموزشي عشق هوشمندانه بر روي لينك كليك كنيد.

بيش از حد همه چيز را تجزيه و تحليل مي كنند

افراد لجباز همه چيز را بيش از حد بررسي مي كنند و اگر كوچكترين چيزي مطابق با استانداردهاي آنها نباشد، بلافاصله آن را بيان مي كنند يا با رفتار خود نشان مي دهند. به عنوان مثال، هنگام انتخاب شريك عشقي و همسر، اگر چيز كوچكي از طرف مقابل ببينند كه آن را دوست ندارند، ممكن است بلافاصله پاسخ را رد كنند و به همين دليل وارد شدن به يك رابطه پايدار و طولاني مدت برايشان دشوار است.

مدام «نه» مي‌گويند

افراد لجباز دائماً «نه» مي‌گويند و به فرصت‌هاي مختلف نه مي‌گويند زيرا مي‌ترسند چيزهاي جديد را امتحان كنند و از منطقه امن خود خارج شوند. آنها در طول زندگي خود تغيير بسيار كمي مي كنند و به طور كلي سبك زندگي و طرز فكر ثابتي دارند زيرا در برابر تغييرات بسيار مقاوم هستند.

مي خواهند آينده شان مشابه با تصوراتشان باشد

هيچ يك از ما دقيقاً نمي دانيم آينده ما چه خواهد شد اما افراد سرسخت فكر مي كنند كه هر تصميمي كه بگيرند دقيقاً به همان نتيجه مي رسد. اگر آينده آنها با آنچه تصور مي كردند متفاوت باشد، ممكن است بسيار نااميد و افسرده شوند زيرا اميد زيادي دارند كه به تمام خواسته هاي خود و به روشي كه تصور مي كنند، برسند.

خيلي سريع قضاوت مي كنند

از آنجايي كه افراد لجباز به خود و افكارشان بسيار مطمئن هستند، فكر مي كنند قضاوت هايشان بسيار منصفانه است. به همين دليل هركس را كه مي بينند و با او صحبت مي كنند سريع قضاوت مي كنند و به برداشت خود از آن شخص يا حتي يك رويداد اطمينان زيادي دارند.

آنها از نظر احساسي در دسترس نيستند

افراد لجباز از نظر عاطفي در دسترس نيستند و ممكن است حتي به عزيزترين و نزديكترين افراد زندگي خود اجازه ندهند كه بيش از حد با آنها صميمي شوند و رازهاي زندگي آنها را بدانند. آنها به افراد كمي اعتماد دارند و معمولاً مرزهاي زيادي را با ديگران حفظ مي كنند.

براي يادگيري تكنيك هاي ساخت شخصيت قدرتمند، هوش كلامي و ارتباط موثر مي توانيد در دوره هاي آموزشي مريم مباركي شركت كنيد.

به هيچ وجه وقتشان را تلف نمي كنند

افراد لجباز اغلب كاري انجام نمي دهند مگر اينكه برايشان بسيار مفيد باشد و دوست ندارند كارهاي غيرضروري يا كارهايي را انجام دهند كه در آن شكست مي خورند. آنها به اين نوع كارها با ديد كسب تجربه جديد يا يادگيري چيز جديدي نگاه نمي كنند، بلكه فقط به فوايد و سودمندي اين كار توجه مي كنند. اين افراد انجام كارهاي بي فايده را اتلاف وقت مي دانند و از آنجايي كه نسبت به زمان خود بسيار حساس هستند، به هيچ وجه وقت خود را تلف نمي كنند.

نحوه برخورد با افراد لجباز

برخورد با افراد لجباز و مذاكره با او براي پذيرش نظرات، كار طاقت فرسايي است. فرقي نمي كند اين فرد همكار ما باشد يا يكي از اعضاي خانواده ما. افراد سرسخت اغلب مي ترسند به خود فشار بياورند و راه هاي جديدي را امتحان كنند. با دانستن اين موضوع مي توانيم با استفاده از روش هايي، اعتماد اين دسته از افراد را به خود جلب كنيم و به جاي اينكه به خاطر لجبازي شان موهاي خود را از سرمان بكنيم، راهي براي همراهي آنها با خود بيابيم. براي نحوه برخورد با افراد لجباز راهكارهايي وجود دارد كه در ادامه به بررسي آن مي پردازيم.

براي صحبت با اين افراد چرب زبان باشيد

يكي از دلايل لجبازي اين دسته از افراد اين است كه از اشتباه كردن متنفرند و فكر مي كنند راه درست انجام هر كاري را مي دانند. از آن به بعد در برابر پيشنهاد روش هاي جديد موضع مي گيرند و وقتي طرف مقابلشان ايده خود را مطرح مي كند احساس مي كنند كه شخصيتشان مورد حمله قرار گرفته است. با اين مقدمه سعي كنيد در اولين ملاقات كمي جسور باشيد و از آنها تمجيد كنيد. بنابراين وقتي اين افراد متوجه مي شوند كه شما با آنها محترمانه رفتار مي كنيد، حالت تدافعي به خود مي گيرند و فكر نمي كنند كه شما سعي مي كنيد آنها را مجبور كنيد مانند شما رفتار كنند.

براي اطلاع از جزئيات يادگيري هوشمندانه به روش اجايل بر روي لينك كليك كنيد.

نشان دهيد كه نظرات آنها قابل ستايش است

راه ديگري كه مي توان در برخورد با افراد سرسخت امتحان كرد اين است كه موقعيت و نظرات آنها را تأييد كنيد و به آنها نشان دهيد كه ايده هاي واقعا خوبي دارند. اجازه ندهيد يك لحظه فكر كنند كه ايده هايشان براي شما احمقانه، پوچ و توخالي به نظر مي رسد (حتي اگر واقعاً باشند!). طوري رفتار كنيد كه مطمئن شوند به آنها گوش مي دهيد و روي جنبه مثبت نظرات آنها تمركز مي كنيد. به اين ترتيب فرد لجباز احساس مي كند كه از او و نظراتش قدرداني مي كنيد. بنابراين او به تدريج جذب نظرات شما مي شود.

هرگز به افراد لجباز نگوييد كه تو اشتباه مي كني!!

آخرين چيزي كه يك فرد سرسخت مي خواهد بشنود اين است: شما اشتباه مي كنيد. درك شما از اين سوال اشتباه است. واقعا منظورت اين نيست، نه؟ و …. گفتن اين جملات انسان را حالت تدافعي مي دهد. بنابراين بهتر است صبور باشيد و به جاي گفتن اين جملات، به او بفهمانيد كه شما واقعاً تمام توجه خود را به نظرات او معطوف كرده ايد و ايده هاي او شما را مورد توجه قرار داده است. اما اين ايده ها در زماني ديگر و در موقعيتي ديگر موثرتر هستند و در شرايط فعلي ترجيح مي دهيد به شيوه خود رفتار كنيد.

براي اطلاع از اجزاي سخنراني بر روي لينك كليك كنيد.

به او بفهمانيد كه تصميمات شما مي تواند براي او مفيد باشد

لجبازي افراد ناشي از اتكاي بيش از حد به خود است و نحوه تصميم گيري آنها به آنها كمك مي كند احساس بهتري نسبت به خود داشته باشند و آنچه را كه فكر مي كنند درست است انجام دهند. اگر مي خواهيد اين افراد كنار بروند و به عواقب تصميم بد خود پي ببرند؛ شما بايد به آنها توضيح دهيد كه چرا تصميم آنها ديگر به نفع آنها نيست. شايد اين راه آنها را ترغيب كند كه به شما بپيوندند.

بگذاريد تصور كنند راه خودشان را مي روند

ترفند ديگري كه مي تواند به شما كمك كند افراد سرسخت را متقاعد كنيد اين است كه به آنها اجازه دهيد تصور كنند روشي كه شما پيشنهاد مي كنيد در واقع از ديدگاه آنها نشات مي گيرد. اين روش باعث مي شود افراد به خود افتخار كنند و تصور كنند كه هميشه در راه خود هستند. اگر اين روش را به خوبي اجرا كنيد، مردم شما را دنبال مي كنند، بنابراين از نتيجه شگفت زده خواهيد شد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ساعت: ۰۲:۴۰:۳۰ توسط:VerbalIntelligence موضوع: نظرات (0)